Poticanje samostalnosti
Poticanje samostalnosti kod djece predškolske dobi.
KAKO RODITELJ MOŽE POTICATI SAMOSTALNOST?
- Poduprite djetetove pokušaje – frustrira ga nešto u čemu ne uspijeva, budite mu pomoć i podrška
- Razlomite probleme – naučite dijete problem podijeliti na manje korake
- Učite dijete rješavati probleme – potaknite ga da razmišlja što bi mogao učiniti kako bi riješio problem, umjesto da mu vi kažete
- Urediti uspjeh – pobrinite se da dijete doživi uspjeh dajući mu zadatak za koji ste sigurni da ga može uspješno riješiti, pogotovo nakon niza neuspjeha
- Budite samostalan roditelj – dijete mora vidjeti i vaše uspjehe. Objasnite mu kako se nosite s izazovima i problemima
- Ponudite mu ideje za nova rješenja – jedna vaša ideja može potaknuti niz njegovih prijedloga
- Dozvolite mu da samo pokušava, ne činite sve umjesto njega
- Potičete i pohvalite djetetove pokušaje da samo nešto napravi bez obzira na ishod
- Pohvalite djetetove uspjehe, pronađite u čemu je dobro i pokažite zanimanje i pažnju
- Pitajte dijete za mišljenje kada je u pitanju nešto što se na njega odnosi
Kada činimo sve umjesto djeteta, šaljemo mu poruku da je nesposobno i da se ne zna zauzeti za sebe, što posljedično loše utječe na formiranje vlastite slike o sebi i na samopouzdanje djeteta. Zbog povjerenja koje mu roditelj pokazuje osjećat će se voljeno i prihvaćeno, bez obzira je li postiglo uspjeh. Potrebno je djeci dopustiti i da pogriješe, naravno u skladu s dobi djeteta, jer tek kad samo uspije nešto učiniti osjećat će se vrijedno i uspješno.
KAKO DJEČJI VRTIĆ MOŽE POMOĆI?
Poticanje samostalnosti u ustanovama ranog i predškolskog odgoja važan je dio svakodnevnog života te odgojno-obrazovnog plana i programa. Odgojitelji već od jasličke dobi djecu potiču na neke samostalne aktivnosti, npr. pospremanje igračaka, penjanje uz stepenice, silaženje niz stepenice, izuvanje i obuvanje obuće, samostalno pranje ruku (od puštanja vode, uzimanja sapuna, zatvaranja vode, brisanja ruku), samostalno jedenje i pijenje iz čaše, pospremanja stola nakon ručka, skidanje i oblačenje odjeće i sl.
Važno je i korisno za dijete da se odgojitelji i roditelji usklade s očekivanjima od djeteta vezano uz razvoj samostalnosti. Djeci je potrebno dati dovoljno vremena da savladaju svaku aktivnost kako bi se osjećali ponosno i uspješno. Na individualnim sastancima s odgojiteljem uvijek možete saznati informacije i pojedinosti o razini samostalnosti vašeg djeteta te dobiti savjet kako unaprijediti ili potaknuti razvoj neke vještine kako bi vaše dijete bilo samostalnije.
“Sve što može, dijete i mora napraviti samo” – M. Montessori