Prilagodba djeteta na vrtić
Polazak u vrtić velika je promjena u životu svakog djeteta. Dijete iz sigurnosti svoje obitelji dolazi u nepoznatu sredinu i među nepoznate osobe koje se počinju brinuti o njemu. Često je ovo izazovna situacija kako za dijete tako i za Vas kao roditelje jer je ispunjena strahom od odvajanja i naporima da se dijete prilagodi novoj situaciji.
Proces prilagodbe je individualan proces, specifičan za svako dijete i ovisi o djetetovom temperamentu, prijašnjim iskustvima, te stavu roditelja prema vrtiću i odgojiteljima.
Dolaskom djeteta u odgojnu skupinu mijenja se način življenja Vašeg djeteta. Dijete upoznaje skupinu djece, uspostavlja socijalni kontakt, razvija komunikaciju s drugom djecom i odgojiteljima. Potrebno je da protekne određeno vrijeme tijekom kojeg se dijete prilagođava novoj sredini. Za neku djecu to može biti stresno iskustvo koje se manifestira kroz niz emocionalnih, tjelesnih i ponašajnih reakcija.
Promjene u ponašanju tijekom prilagodbe djeteta su prolazna pojava, te su normalna u fazi adaptacije:
- reakcije na fiziološkom planu: odbijanje hrane i/ili spavanja, probavne smetnje, često pobolijevanje, itd.
- reakcije u ponašanju: otpor, plač, agresivnost, povučenost, odbijanje komunikacije, itd.
- regresija (oblici karakteristični za raniju već svladanu fazu razvoja): mokrenje u krevet, sisanje prsta, traženje dude.
Budite strpljivi! Navedena ponašanja slabe i nestaju brzinom kojom se dijete prilagođava okolini i uspostavlja socio-emocionalne odnose s djecom i odgojiteljima.
Odgojitelji su Vaši partneri. Važno je da dijete vidi da imate povjerenje u osobe koje će se u vrtiću brinuti za Vaše dijete.
Djeca u vrtiću uče važne životne vještine:
- odvojenost od svojih roditelja na određeno vrijeme,
- stjecanje povjerenja u druge odrasle osobe,
- uspostavljanje relativno uspješnih i stabilnih odnosa s vršnjacima.
Što Vi kao roditelj možete učiniti?
- Razvijajte pozitivne stavove djeteta prema vrtiću! Pobudite u djetetu pozitivne osjećaje prema odgojiteljima i drugoj djeci. Odlazak u šetnju u blizinu vrtića ili dolazak u dvorište vrtića može pozitivno utjecati na cjelokupnu promjenu. Njegujete interes za igrom i druženjem s vršnjacima („Ima mnogo lijepih igračaka, kocaka za gradnju“ itd.).
- Ne zastrašujte dijete, ne prijetite mu vrtićem! („Ako se ne naučiš sam oblačiti svi će se u vrtiću rugati da si beba“, itd.)
- Izbjegavate preduga i pretjerano „emocionalna“ opraštanja s djetetom. Roditelj na taj način ostavlja dojam nepovjerljive i nesigurne osobe što nepovoljno utječe na dijete. Prvih dana dođite Vi po dijete, ne šaljite druge osobe po njega.
- Pripremite sebe! Budite pozitivni i smireni, razgovarajte s djetetom. Ako Vi osjećate strah, uznemirenost ili nesigurnost pred odvajanjem, dijete će to osjetiti pa će se i ono tako osjećati.
- U terminima koje dijete razumije, možete djetetu definirati količinu vremena koje će provesti samo bez roditelja, te nakon toga naglasiti potpunu vjerojatnost svog povratka ( „Idem na posao… kad to obavim vratit ću se po tebe“). Možete definirati aktivnosti u koje se dijete može uključiti za vrijeme boravka u vrtiću („ti se igraj kockama, nacrtaj nešto… dok se ja ne vratim po tebe“)
- U tijeku prilagodbe važan je redoviti polazak vrtića. Izostajanjem djeteta vrijeme prilagodbe se može produžiti. U samom početku važno je ne pokušavati mijenjati djetetove navike.
- Ako dijete počne pričati o vrtiću važno ga je pažljivo slušati. Tijekom priče nemojte se smijati ili rugati nekim njegovim postupcima. Također, nemojte dijete kritizirati. Ohrabrujte ga!
- Posvetite djetetu svoje slobodno vrijeme! Budite spremni da će prvih dana tražiti više nježnosti i pažnje kod kuće! Budite mu partner u igri, povedite ga u šetnju, razgovarajte.
Primarni zadatak procesa prilagodbe je uspostavljanje pozitivne komunikacije i prisne socio-emocionalne veze djeteta i odgojitelja. Vrtić, kao predškolska ustanova, svoj rad u potpunosti zasniva na zadovoljavanju djetetovih potreba s ciljem poticanja i unapređivanja psihofizičkog i emocionalnog razvoja.
Sara Bojić