Što bi bilo poželjno da dijete pred polazak u školu zna ili može?
FINA MOTORIKA ŠAKE I PRSTIJU
- pravilno držati olovku (kontrolirati pritisak olovke), linija jasna
- vući crtu od točke do točke i između crta
- povlačiti valovite, kružne i uglate linije
- precrtati likove: kvadrat, trokut, romb
- bojati unutar linija
GRUBA MOTORIKA
- koordinacija pokreta: trčati, penjati se, svladavati sprave na igralištu itd.
- uspravno sjediti
- pisati i crtati dominantnom rukom, a s drugom pridržavati papir (lateralizacija)
GOVOR I JEZIK
- razumjeti tuđi govor
- iznositi svoje misli, potrebe i želje
- ispravno izgovarati sve glasove
- pravilno se gramatički izražavati (koristi množinu, jedninu, zamjenice, rod i padež)
- znati verbalno definirati jednostavne pojmove
- znati verbalno iskazati po čemu su neke stvari, bića, pojave slični, a po čemu su različiti
- znati prepričati kraći događaj ili priču u pravilnom slijedu: uvod, tijek, završetak
PREDČITALAČKE VJEŠTINE
- usvojiti sintezu i analizu: sastaviti riječi od glasova (v-o-d-a = voda) i rastaviti riječ na glasove (kuća = k-u-ć-a)
- prepoznati i imenovati s kojim glasom počinje i s kojim glasom završava riječ
- postavljati pitanja, razumjeti smisao rečenice
- razumjeti pojam tiska (što su slova, što su riječi, gdje je početak stranice, u kojem smjeru čitamo i okrećemo stranice)
- prepoznati slova abecede
PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE
- mehanički brojiti do 20, brojati s prekidom
- u skupu od 10 elemenata znati rezultat dodavanja za 1 i oduzimanja za 1 uz pokazivanje
- uspoređivati: više-manje, duži-kraći, viši-niži
- klasificirati po obliku, veličini, težini, boji…
- povezivati brojku uz količinu (broj 2=2 elementa)
PROSTORNI ODNOSI I VREMENSKI ODNOSI
- usvojiti orijentaciju na tijelu, u prostoru, na papiru (znati što je gore, dolje, iza, ispred, iznad, ispod, lijevo, desno), uočiti smjer kretanja
- koristiti pravilan smjer pisanja (s lijeva na desno)
- razlikovati: jutro-podne-večer, prije podne- poslije podne, jučer-danas-sutra
- imenovati godišnja doba i dane u tjednu
SAMOSTALNOST I OPĆI POJMOVI O SEBI, OBITELJI, PRIRODI, PRIRODNIM POJAVAMA
- potpuno se samostalno odijevati i obuvati
- biti samostalno u održavanju higijene
- pokušati samo riješiti problem, a ne odustajati
- znati ime i prezime, svoju dob, adresu i mjesto stanovanja, imena i zanimanja ukućana, članove obitelji (majka, otac, baka, djed, brat, sestra…)
- prepoznati i točno imenovati sve boje
- znati nabrojati životinje (domaće, divlje itd.)
SOCIJALNI I EMOCIONALNI RAZVOJ
- konflikte rješavati verbalno, a ne fizičkom agresijom, surađivati s djecom i odraslima
- uočavati potrebe i interese drugih, empatija
- poštovati važeća pravila, može čekati svoj red
- podređivati svoje želje pravima i ciljevima skupine
- učiti imitacijom i identifikacijom
- emocionalna kontrola i stabilnost
- suzdržati se od naglih emocionalnih izljeva (tantrumi itd.)
- osjećati “ja to mogu”, podnositi neuspjeh
- prepoznati i razumjeti emocije (sreća, ljutnja, strah, tuga itd.)
- bogata igra (simbolička, igra s pravilima…)